środa, 30 października 2019

Orange Flex na testach - próba giętkości wypadła słabo

W moim pierwszym wpisie na temat nowego prepaida w Orange wspomniałem, że polecam go wyłącznie tym z Was, którzy chcą się przedterminowo ewakuować z niechcianego abonamentu.
W międzyczasie oferta trochę się poprawiła, dodatkowo wprowadzono promocję za jej polecenie znajomym (ten temat rozwinę na końcu wpisu), a nawet możliwość przekazanie niewykorzystanej części pakietu internetowego innej osobie korzystającej z Flexa. Jednocześnie zaserwowano nam cykl podwyżek w starej ofercie prepaid Orange, przez co Flex nie wydaje się już taki drogi.

Uznałem więc, że Orange, w przeciwieństwie do Play (który o ofercie Next zapomniał natychmiast po jej wprowadzeniu) ma poważne plany dotyczące Flexa i najwyższy czas ją dla Was przetestować. Oczywiście skupiłem się na słabych stronach, bo po co szczegółowo opisywać coś, co po prostu działa?

Operator reklamował usługę hasłem #chceszmasz - czy aby na pewno tak jest?

Chcę sprawdzić billing w aplikacji - #niedasię
Nie powiem, że robię to często, ale czasami taka możliwość jest przydatna. Na razie możemy tylko poprosić konsultanta na czacie i podobno w ciągu najdalej tygodnia przyślą nam coś, co uda im się ręcznie wyciągnąć z bazy danych ;-)

Chciałbym zasilić konto usługi w inny sposób niż za pomocą karty płatniczej - #niedasię
Nigdy nie mieliście problemów z płatnością kartą? Naprawdę? Mnie już kilka razy w życiu zdarzyło się, że próba płatności kartą kończyła się niepowodzeniem. A to terminal nie chciał się połączyć, a to zapomniałem PIN-u, a to przekroczyłem saldo na rachunku... OK, tu problemów z PIN-em, czy terminalem akurat nie będzie, ale banki miewają przerwy techniczne, czasami zdarzają się awarie, może się zdarzyć, że nie dopilnujecie ustawienia wystarczającego limitu na transakcje internetowe, a akurat ostatnio zrobiliście większe zakupy w sieci...
Co wtedy? Akurat przypadkiem udało mi się to przetestować. Ale o tym za moment (po małej dygresji).

Ogólnie muszę powiedzieć, że wprowadzanie pełnych danych karty płatniczej w telefonie napędzanym androidem uważam za zły pomysł. Powszechnie wiadomo, że ten system jest dziurawy jak ser szwajcarski i należy z góry zakładać, że każdy kto tego naprawdę chce, może dane naszej karty przechwycić.
Nie chodzi mi o sposób w jaki dane karty są przechowywane u dostawcy usług. Chodzi mi o sam moment wprowadzanie danych karty. Wystarczy prosty keylogger...
Dlatego jak już nawet muszę wprowadzić dane karty, to wolałbym to zrobić na swoim domowym PC, z zaktualizowanym Windowsem, na którym nie instaluję żadnych podejrzanych aplikacji z marketu Googla. Niestety we Flex #niedasię - a przynajmniej ja nie znalazłem na to sposobu. Zasilanie konta przelewem? #niedasię. Doładowaniem (zdrapką)? #niedasię

A teraz wracam do do tematu. Z uwagi na to co napisałem powyżej, we Flexie postanowiłem użyć specjalnie przygotowanej karty, na której dostępne miałem tylko 25 zł, czyli tyle ile kosztuje najtańsza subskrypcja. Nie przewidziałem tylko, że w czasie podpinania karty blokowana jest na niej 1 symboliczna złotówka, która później jest wprawdzie zwracana, ale uniemożliwiło to pobranie 25 zł, bo po blokadzie na karcie zostało tylko 24 zł.
No i teraz najważniejsze. Co się stało kiedy płatność kartą nie przeszła? Ano zupełnie nic ;-) Chcecie zadzwonić do żony, żeby podała dane innej karty? #niedasię Może połączyć się z obsługą techniczną? #niedasię (chyba, że macie ze sobą inne źródło internetu). Może chcecie zapytać w salonie? #niedasię, bo w salonie Flexa nie obsługują. Możliwe, że akurat miałem pecha, ale u mnie coś się zawiesiło i  po podpięciu innej karty system podjął próbę obciążenia dopiero po kilkudziesięciu godzinach. Możliwe zresztą, że to za sprawą interwencji obsługi technicznej, którą poprosiłem o pomoc.
Osoby dobrze zaznajomione z prepaidami mogą być nawet zdziwione podwójnie, bo w takiej sytuacji, w przeciwieństwie do większości innych ofert na kartę, w przypadku Flexa nasz numer staje całkowicie nieaktywny - połączeń nie tylko nie można inicjować, ale nawet nie można ich odbierać.
No cóż, to był tylko numer testowy, ale gdyby to był mój główny numer, a ja nie miałbym możliwości korzystania z niego przez kilkadziesiąt godzin, to byłbym raczej mocno wkurzony.. (Edytowano: Obecnie problem już właściwie nie istnieje z uwagi na to, że pojawiła się możliwość doładowania BLIKIEM)



Czy da się skontaktować z obsługą techniczną w inny sposób niż przez czat w aplikacji?
#niedasię 

Podobno we Flexie ma działać WIFI-calling, ale na razie użytkownicy donoszą, że za granicą
#niedasię z niego korzystać. WiFi calling już działa, ale nie #niedasię w ten sposób wysyłać ani odbierać SMS/MMS.


Może chcielibyście zarządzać kilkoma numerami w jednej aplikacji? #niedasię Teraz już się da, ale za to #niedasię dokonać cesji numeru, a byłoby to przydatne, bo wszystkie numery z grupy muszą być zarejestrowane na jedną osobę.

A co się stanie, jeśli dojdziecie do wniosku, że Flex jest jednak nie dla Was i zechcecie wrócić do abonamentu w Orange? #niedasię :-D
To może chociaż do pomarańczowego prepaida? #niedasię Już się da!
Dlaczego? Tak dokładnie to nie wiadomo. Do innych operatorów numer przenieść się da.

To zapewne jeszcze nie wszystkie #niedasię, które znajdę w ofercie, bo używam jej zaledwie od tygodnia.
Dlatego zastrzegam sobie prawo do aktualizacji tego wpisu ;-)

Przedstawiciele Orange obiecują, że będą udoskonalali ofertę. I ja im wierzę. Tylko, że to pewnie jeszcze trochę potrwa.

Na koniec sprawa programu poleceń. Mogą na nim skorzystać zarówno polecający, jak i ci komu usługę polecono. Teoretycznie obie strony mogą otrzymać po 50 zł.(patrz aktualizacja). Z tym, że polecający może te pieniądze wyciągnąć w "gotówce", natomiast druga strona w praktyce te pieniądze wykorzysta w całości na usługi. Bonus wypłacany jest bowiem po pełnym miesiącu korzystania z usług, a w tym czasie pobrane zostaną (co najmniej) 2 razy po 25 zł, czyli właśnie 50 zł. Dla porównania Plush na kartę daje więcej, bo 3 miesiące gratis.
Skutek jest taki, że na przeróżnych forach znajdziecie tabuny "szczerze" polecających usługę (z dołączoną prośbą o wykorzystanie ich kodu polecającego) obiecujących, że Wy także 50 zł otrzymacie. Taki program poleceń trochę przypomina mi swoistą piramidę finansową.

Moim zdaniem oferta ma potencjał, ale na razie wymaga jeszcze trochę oszlifowania.
Ja na razie Flexa polecam nadal tylko tym, którzy chcą przedterminowo zakończyć abonament głosowy w Orange. Przy okazji podpowiem, że numer który chcecie przenieść do Flexa musi znajdować się na oddzielnym koncie abonenckim, a przeniesienie na oddzielne konto jest możliwe tylko od nowego okresu rozliczeniowego. Zatem posiadacze kilku abonamentów na koncie Orange muszą sprawę zaplanować z pewnym wyprzedzeniem.


Aktualizacja z dnia 7.11.2019
Chyba jest nawet gorzej niż myślałem. Chciałem przenieść jeden z numerów z abonamentu do Flex i zgadnijcie... #niedasię
Oczywiście zapytałem o przyczynę na czacie, ale oni też jej nie znają (cyt):
"Z tego, co widzę warunki formalne są spełnione. Wobec tego przekaże indywidualne zgłoszenie do działu technicznego."
Odpowiedź na zgłoszenie może zająć nawet 30 dni, choć podobno na większość odpowiadają w ciągu 48 godzin. O wynikach (kiedyś) Was poinformuję. ;-)
Na razie 48 godzin minęło i efektów brak. c.d.n.
Po 72 godzinach od zgłoszenia ostatecznie udało się przenieść numer. Czyli jednak się da. :-)

Aktualizacja z dnia 9.01.2020 
Czy da się stworzyć aplikację, która nie będzie mnie regularnie raz w tygodniu złośliwie wylogowywała? Jest to upierdliwe, bo dodatkowo aplikacja ma absurdalne wymagania co do hasła (wymaga dużych i małych liter, cyfr i znaków specjalnych, przez co stale je zapominam). Być może kiedyś to dopracują, ale na razie dodaję kolejne #niedasie 


Aktualizacja z dnia 6.02.2020
Stało się! Pojawiła się możliwość zasilania konta BLIKIEM

Aktualizacja z dnia 12.02.2020
Moim zdaniem problematyczne może być korzystanie z roamingu poza UE. Odpowiedni pakiet roamingowy trzeba wykupić jeszcze przed opuszczeniem europejskiej strefy roamingowej, bowiem później bez takiego pakietu telefon "staje się martwy" i pakietu nie ma już jak włączyć. A pakiety potrafią być kosztowne. Przykładowo w Bośni (podobnie w Szwajcarii) pakiet 10 minut/SMS/MMS kosztuje 40 zł, a jedyny dostępny pakiet danych to 0,5 GB za "jedyne" 500 zł. Jadąc tranzytem przez Bośnię masz więc do wyboru albo zaryzykować i nie kupić pakietu, licząc na to, że przez te kilka godzin telefon nie będzie Ci potrzebny, albo słono zapłacić, być może całkiem niepotrzebnie. 
Sama aplikacja jednak działa nawet bez wykupionego roamingu.


Aktualizacja z dnia 13.03.2020  
Czyżby klienci Flexa mieli być abonentami drugiej kategorii? Jednak 5G jest dostępne w najwyższym planie.

Aktualizacja z dnia 11.07.2020
Pojawiły się sygnały od użytkowników, że doświadczają oni problemów z usługami "Ktoś dzwonił" (brak powiadomienia o nieudanej próbie połączenia przychodzącego) oraz blokadą połączeń z numerów zastrzeżonych (połączenie wprawdzie jest blokowane, ale osoba dzwoniąca z numeru zastrzeżonego nie otrzymuje informacji, że rozmówca zablokował połączenia z numerów zastrzeżonych).

Aktualizacja z dnia 4.11.2020
Od listopada zmodyfikowano zasady programu poleceń. Obecnie polecający otrzymuje 70 zł, a polecany jedynie 30, co wystarczy już tylko na miesiąc subskrypcji.
 
Aktualizacja z dnia 27.01.2021
Od pewnego czasu mamy możliwość wyboru Flex dla firm. Co ciekawe przy tej okazji w Orange wprowadzili nową, wcześniej nie znaną w Polsce stawkę VAT:

Nie wiem co na to powie minister finansów, ale pewnie się ucieszy ;-)

Aktualizacja z dnia 30.04.2021
W najnowszej promocji nowi użytkownicy Flexa przez 3 miesiące za subskrypcję dowolnego planu zapłacą tylko 1 zł/m-c. Podczas rejestracji należy użyć kodu FLEX3
 
Operator zaczął wymuszać aktualizacje aplikacji w ten sposób, że stara wersja przestaje się uruchamiać. To bardzo wygodne dla programistów, ale niespecjalnie dobre dla użytkowników, bo kiedy z jakiś przyczyn  nie możemy zaktualizować aplikacji to jesteśmy automatycznie odcięci od możliwości opłacenia subskrypcji BLIKiem, pomocy technicznej (czatu) i jakichkolwiek zmian na koncie.

Aktualizacja z dnia 10.01.2023
Trochę to trwało, ale można już migrować do oferty na kartę w Orange. W tym celu należy taką chęć zgłosić obsłudze przez czat.

2 komentarze:

  1. Dziękuję panu że poruszył pan ten temat z Orange Flex bo sam miesiąc temu przeniosłem numer z Orange Free bo chciałem spróbować czegoś nowego bo słyszałem o tej nowej ofercie ale nie sprawdziłem właśnie na czym to polega i jakie niedogodności będą później po tym krótkim czasie i problemach które pan napisał myślałem to nic wrócę z powrotem do Free dziś dowiedziałem się że jest to niemożliwe jestem bardzo rozczarowany tym bo zostałem na lodzie i muszę kupić nową kartę preipad i ją zarejestrować dziękuję panu że pan opisał to bo wiele ludzi wchodzi w to i trzeba ich przestrzegać pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba zaraz kupować nowej karty. Przeniesienie numeru do Play na kartę zajmie góra dwa dni (w Play chyba załatwiają to najsprawniej), a powrót do Orange na kartę kolejne dwa.

      Usuń