wtorek, 12 marca 2019

UOKiK podjął temat Showmax w Play.

Przypomnę, że na temat zakończenia współpracy Showmax z Play pisałem w ostatnim wpisie w ubiegłym roku. Dlatego teraz przypomnę tylko, że Play obiecywał niektórym swoim abonentom bezpłatny dostęp do serwisu Showmax. W reklamach operator używał nawet zwrotu "Showmax gwarantowany":


Kiedy w grudniu Showmax niespodziewanie poinformował o zakończeniu działalności w Polsce okazało się, że gwarancje te są jednak nic nie warte. Operator za pośrednictwem swojego rzecznika prasowego poinformował tylko, że (cyt): "Sytuacja nie jest podstawą do rozwiązania umowy. My nie świadczymy usługi Showmax, a jedynie oferujemy klientom 100% rabatu przez czas określony (12, 6 lub 3 miesiące) na usługę naszego partnera, czyli Showmaxa. Nie mamy wpływu na działania Showmax, to jest niezależny podmiot".
Z relacji Czytelników wiem również, że Play nie zaoferował swoim abonentom żadnej innej formy rekompensaty.

Dlatego poprosiłem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o opinię, czy działania operatora nie stanowią naruszenia zasad uczciwej konkurencji i właśnie otrzymałem informację, że (cyt) "UOKiK podjął działania mające na celu wyjaśnienie sprawy zakończenia współpracy Play z serwisem Showmax.".
Aktualnie Urząd oczekuje na stanowisko operatora.
Samo zajęcie się sprawą przez UOKiK oczywiście jeszcze niczego nie przesądza. Może się okazać, że wyjaśnienia Play w tej sprawie okażą się dla Urzędu wystarczające i nie podejmie on dalszych działań. Można mieć przynajmniej nadzieję, że w tej sytuacji Play sam zaproponuje jakąś rekompensatę dla swoich abonentów.

Nie mam natomiast dobrych wieści dla tych, którzy odczuli (bądź odczują) utrudnienia w wyniku zmian w roamingu krajowym Play.
Zarówno Urząd Komunikacji Elektronicznej, jak i UOKiK stoją na stanowisku, że utrata "zasięgu" sieci związana z wprowadzeniem zmian w funkcjonowaniu roamingu krajowego zasadniczo nie może być podstawą do rozwiązania przez konsumenta umowy abonamentowej w przypadku usługi mobilnej. Chyba że wchodzą w grę dodatkowe okoliczności takie jak na przykład indywidualne ustalenia pomiędzy abonamentem a operatorem. Taki ustaleniami (moim zdaniem) mogą być w szczególności zapewnienia konsultanta, o ile jesteśmy w stanie odpowiednio to udokumentować.

Wygląda więc na to, że operatorowi mobilnemu wystarczy jeden działający nadajnik w skali całego kraju, żeby mógł twierdzić, że prawidłowo wywiązuje się z umowy ;-) Na pomoc urzędników raczej nie możemy w tej sprawie liczyć. A na drogę sądową pewnie mało kto się zdecyduje.

Dlatego moim zdaniem ważne jest, żeby informacja na temat planowanych zmian w roamingu krajowym dotarła do wszystkich (także potencjalnych) klientów Play. Na razie operator informuje o tym właściwie wyłącznie za pośrednictwem swojego firmowego bloga.
W ramach bezinteresownej pomocy będę więc często o tym przypominał ;-)
Zapytałem też UOKiK czy przekazy reklamowe Play zapewniające o zasięgu czterech sieci, w kontekście obecnych zmian, nie naruszały zasad uczciwej konkurencji. W szczególności, czy operator nie powinien w nich informować, że jest to promocja ograniczona czasowo.
Otrzymałem odpowiedź, że UOKiK jeszcze analizuje tę sprawę i po analizie podejmie decyzję co do ewentualnych działań. Jeśli tylko będę miał dalsze informacje w tej sprawie, to zaktualizuję ten wpis.

Aktualizacja z dnia 11.05.2019
Niestety nie mam dobrych wieści :-(
Wczoraj otrzymałem następującą informację z UOKiK:

"Szanowny Panie,
w sprawie Showmax skierowaliśmy do P4 wystąpienie i otrzymaliśmy w odpowiedzi stanowisko spółki. Z jej wyjaśnień wynika, że nie miała z wyprzedzeniem świadomości co do planów serwisu Showmax o wycofaniu się z Polski. Abonentom korzystającym z promocji, o którą Pan pytał, P4 zaoferowała rekompensatę obejmującą możliwość skorzystania za darmo przez wskazany okres z podobnych usług w ramach innych serwisów. Na ten moment UOKiK nie planuje dalszych działań w tej sprawie.
W sprawie reklam zasięgu 4 sieci po analizie zdecydowaliśmy nie podejmować działań wobec P4. Mamy bardzo napięty plan postępowań na ten rok i w związku z tym staramy się zajmować sprawami kluczowymi z perspektywy funkcjonowania rynku. W niniejszym przypadku ciężar ewentualnych naruszeń i znaczenie sprawy z punktu widzenia interesu publicznego nie uzasadniają naszej ingerencji. 
pozdrawiam
..." (imię i nazwisko wykropkowałem ze względu na ochronę danych osobowych)
 









4 komentarze:

  1. Nie dostałem żadnej rekompensaty w postaci darmowego Nerflixa a posiadam 2 umowy w Play. Z showmax mogłem cieszyć się tylko miesiąc.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie napisali tego wprost, ale sądzę, że chodziło im o możliwość 6-miesięcznego testowania usługi Play Now.

      Usuń
    2. A co jeśli w abonamencie mam już Play Now?

      Usuń
    3. Myślę, że te pytanie trzeba raczej zadać bezpośrednio operatorowi.
      Jednak biorąc pod uwagę ostatnią odpowiedź UOKiK, to szanse na sukces są raczej nikłe.

      Usuń