Kiedy w grudniu Showmax niespodziewanie poinformował o zakończeniu działalności w Polsce okazało się, że gwarancje te są jednak nic nie warte. Operator za pośrednictwem swojego rzecznika prasowego poinformował tylko, że (cyt): "Sytuacja nie jest podstawą do rozwiązania umowy. My nie świadczymy usługi Showmax, a jedynie oferujemy klientom 100% rabatu przez czas określony (12, 6 lub 3 miesiące) na usługę naszego partnera, czyli Showmaxa. Nie mamy wpływu na działania Showmax, to jest niezależny podmiot".
Z relacji Czytelników wiem również, że Play nie zaoferował swoim abonentom żadnej innej formy rekompensaty.
Dlatego poprosiłem Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o opinię, czy działania operatora nie stanowią naruszenia zasad uczciwej konkurencji i właśnie otrzymałem informację, że (cyt) "UOKiK podjął działania mające na celu wyjaśnienie sprawy zakończenia współpracy Play z serwisem Showmax.".
Aktualnie Urząd oczekuje na stanowisko operatora.
Samo zajęcie się sprawą przez UOKiK oczywiście jeszcze niczego nie przesądza. Może się okazać, że wyjaśnienia Play w tej sprawie okażą się dla Urzędu wystarczające i nie podejmie on dalszych działań. Można mieć przynajmniej nadzieję, że w tej sytuacji Play sam zaproponuje jakąś rekompensatę dla swoich abonentów.
Nie mam natomiast dobrych wieści dla tych, którzy odczuli (bądź odczują) utrudnienia w wyniku zmian w roamingu krajowym Play.
Zarówno Urząd Komunikacji Elektronicznej, jak i UOKiK stoją na stanowisku, że utrata "zasięgu" sieci związana z wprowadzeniem zmian w funkcjonowaniu roamingu krajowego zasadniczo nie może być podstawą do rozwiązania przez konsumenta umowy abonamentowej w przypadku usługi mobilnej. Chyba że wchodzą w grę dodatkowe okoliczności takie jak na przykład indywidualne ustalenia pomiędzy abonamentem a operatorem. Taki ustaleniami (moim zdaniem) mogą być w szczególności zapewnienia konsultanta, o ile jesteśmy w stanie odpowiednio to udokumentować.
Wygląda więc na to, że operatorowi mobilnemu wystarczy jeden działający nadajnik w skali całego kraju, żeby mógł twierdzić, że prawidłowo wywiązuje się z umowy ;-) Na pomoc urzędników raczej nie możemy w tej sprawie liczyć. A na drogę sądową pewnie mało kto się zdecyduje.
Dlatego moim zdaniem ważne jest, żeby informacja na temat planowanych zmian w roamingu krajowym dotarła do wszystkich (także potencjalnych) klientów Play. Na razie operator informuje o tym właściwie wyłącznie za pośrednictwem swojego firmowego bloga.
W ramach bezinteresownej pomocy będę więc często o tym przypominał ;-)
Zapytałem też UOKiK czy przekazy reklamowe Play zapewniające o zasięgu czterech sieci, w kontekście obecnych zmian, nie naruszały zasad uczciwej konkurencji. W szczególności, czy operator nie powinien w nich informować, że jest to promocja ograniczona czasowo.
Otrzymałem odpowiedź, że UOKiK jeszcze analizuje tę sprawę i po analizie podejmie decyzję co do ewentualnych działań. Jeśli tylko będę miał dalsze informacje w tej sprawie, to zaktualizuję ten wpis.
Aktualizacja z dnia 11.05.2019
Niestety nie mam dobrych wieści :-(
Wczoraj otrzymałem następującą informację z UOKiK:
"Szanowny Panie,
w sprawie Showmax skierowaliśmy do P4 wystąpienie i otrzymaliśmy w
odpowiedzi stanowisko spółki. Z jej wyjaśnień wynika, że nie miała z
wyprzedzeniem świadomości co do planów serwisu Showmax o wycofaniu się z
Polski. Abonentom korzystającym z promocji, o którą Pan pytał, P4 zaoferowała
rekompensatę obejmującą możliwość skorzystania za darmo przez wskazany okres z
podobnych usług w ramach innych serwisów. Na ten moment UOKiK nie planuje
dalszych działań w tej sprawie.
W sprawie reklam zasięgu 4 sieci po analizie zdecydowaliśmy nie podejmować
działań wobec P4. Mamy bardzo napięty plan postępowań na ten rok i w związku z
tym staramy się zajmować sprawami kluczowymi z perspektywy funkcjonowania
rynku. W niniejszym przypadku ciężar ewentualnych naruszeń i
znaczenie sprawy z punktu widzenia interesu publicznego nie uzasadniają naszej
ingerencji.
pozdrawiam
..." (imię i nazwisko wykropkowałem ze względu na ochronę danych osobowych)
Nie dostałem żadnej rekompensaty w postaci darmowego Nerflixa a posiadam 2 umowy w Play. Z showmax mogłem cieszyć się tylko miesiąc.
OdpowiedzUsuńNie napisali tego wprost, ale sądzę, że chodziło im o możliwość 6-miesięcznego testowania usługi Play Now.
UsuńA co jeśli w abonamencie mam już Play Now?
UsuńMyślę, że te pytanie trzeba raczej zadać bezpośrednio operatorowi.
UsuńJednak biorąc pod uwagę ostatnią odpowiedź UOKiK, to szanse na sukces są raczej nikłe.