piątek, 22 marca 2019

Jak przedłużyć umowę w Orange?

Dawno temu napisałem artykuł pod podobnym tytułem. Tytuł różnił się tylko słowem "korzystnie", ale biorąc pod uwagę atrakcyjność aktualnej oferty Orange nie sposób już użyć tego przymiotnika. Poza tym stary wpis zdezaktualizował się do tego stopnia, że nie ma sensu dalej go uzupełniać. Lepiej napisać od nowa.

Po pierwsze nie powinniśmy się już nastawiać na przedłużenie umowy z telefonem. Aktualna oferta telefonów w Orange jest bardzo uboga. Choć w cenniku widnieje ponad 200 pozycji, to w rzeczywistości (w chwili kiedy to piszę) w sklepie internetowym dostępnych jest tylko około 20 smartfonów, które można kupić wraz z abonamentem.
Co ciekawe, odkąd Orange sprzedaje również telefony bez abonamentu, to w tym przypadku wybór telefonów jest wyraźnie większy, a ceny z reguły lepsze niż w niższych abonamentach.
Kilka przykładów telefonów popularnych marek:
Samsung S9 w Planie Standardowym kosztuje ponad 3000 zł (24 raty po 88 zł i prawie 900 zł na start), a przy zakupie w Orange bez umowy zapłacimy za niego 2720 zł (oczywiście to wciąż cena wyższa od rynkowej).
Huawei P20 Pro w Planie Standardowym kosztuje prawie 3000 zł (24 raty po 86 zł i prawie 900 zł na start), a przy zakupie w Orange bez umowy zapłacimy za niego 2000 zł (cena zbliżona od rynkowej). 
Samsung J4+ w Planie Standardowym kosztuje 648 zł (24 raty po 27 zł), a przy zakupie w Orange bez umowy zapłacimy za niego 580 zł.
Nie ma sensu wymieniać kolejnych przykładów. Możecie mi wierzyć, że podobnie jest w przypadków większości telefonów, a wyjątki wprawdzie się zdarzają, ale są bardzo nieliczne.Oczywiście jeśli pojawią się oferty godne uwagi, to napiszę o tym na blogu.

Wybór urządzeń, które można kupić z internetem mobilnym to już prawdziwy dramat. Dostępne są raptem dwa routery, a ceny zdecydowanie nie zachęcają do ich zakupu.

Po drugie na dzień dzisiejszy uzyskanie rabatu na abonament możliwe jest tylko (aktualizacja) w DUK (dziale utrzymania klienta), do którego jednak nie da się już dodzwonić. Numer *220 , który kiedyś to umożliwiał wyrecytuje nam teraz tylko komunikat o niedostępności, a konsultanci BOK nie tylko nas z nim nie połączą, ale najczęściej twierdzą wręcz, że taki dział już nie istnieje. Jedyny znany mi sposób to złożenie wypowiedzenia umowy i oczekiwanie na telefon. Niestety następuje to najczęściej dopiero na 2-3 tygodnie przed wyłączeniem/przeniesieniem numeru. Wcześniej można spodziewać się ewentualnie telefonów od cienkich bolków, którzy będą próbowali nam wcisnąć to samo, co dostępne jest na stronie internetowej operatora. Z reguły dzwonią oni z numerów komórkowych, w odróżnieniu od konsultantów DUK, którzy dzwonią zawsze z telefonów stacjonarnych z warszawskiej strefy numeracyjnej. Jeżeli odrzucimy takie połączenie, to oddzwanianie jest bezcelowe, ponieważ zamiast rozmowy wysłuchamy tylko automatycznego komunikatu. Dlatego radzę takie połączenie odebrać i ewentualnie uzgodnić inny, dogodny termin rozmowy.

Jedno nie uległo zmianie. Żeby DUK w ogóle zadzwonił konieczne jest złożenie wypowiedzenia umowy (lub mającej podobny skutek dyspozycji przeniesienia numeru do innego operatora). Z reguły nie uda nam się już złożyć wypowiedzenia emailem ani faksem. Konieczne jest złożenie wypowiedzenia w salonie Orange lub wysłanie go pocztą. Na pocieszenie dodam, że salony najczęściej nie robią już takich problemów z przyjęciem wypowiedzenia jak bywało to dawniej.

Efektem rozmowy z DUK może być maksymalnie 20% 10 zł rabatu na abonament komórkowy w umowie na 24 miesiące. Na internet mobilny oraz stacjonarny, podobnie jak na abonament w pakiecie Love nie udzielają żadnych rabatów (mogą ewentualnie zaproponować kupon Sodexo o wartości 100 zł lub bon na paliwo o zbliżonej wartości).
O tym jak przyznany nam rabat wpływa na cenę abonamentu pisałem w tym wpisie.
Konsultant może nam też udzielić 5 zł rabatu na miesięczną ratę za urządzenie, co jak łatwo policzyć obniży cenę urządzenia o 120 zł w skali całej umowy.

Niewątpliwie utrudniony kontakt z DUK jest sporym kłopotem, zwłaszcza dla tych, którzy chcieliby skrócić obecną umowę ze względu na utratę dotychczasowego rabatu na abonament (dzieje się tak wtedy, gdy ktoś przedłużył poprzednią umowę na długo przed jej zakończeniem). W takiej sytuacji widzę tylko jedno rozwiązanie, choć przyznam, że sam nie miałem jeszcze okazji go wypróbować. Otóż można złożyć wypowiedzenie umowy z miesięcznym okresem wypowiedzenia (wyraźnie zaznaczając, że zgadzamy się na naliczenie kary umownej za przedterminowe rozwiązanie kontraktu), wraz z prośbą o wyliczenie wysokości kary na konkretną datę. Wysokość ewentualnej kary można wprawdzie sprawdzić samodzielnie po zalogowaniu się na swoje konto w Orange, ale uważam, że na wszelki wypadek lepiej mieć taką informację na piśmie, bo może się to przydać w przypadku reklamacji.
Po wprowadzeniu takiej dyspozycji do systemu będziemy traktowani przez DUK identycznie jak każdy inny abonent rezygnujący z usług operatora, a wypowiedzenie zawsze można przecież wycofać ;-) Byle nie czekać z tym do ostatniej chwili.

Ci, którzy nie mają czasu na zabawę z DUK nie mają obecnie szans na rabat na abonament.
Mogą oni natomiast skorzystać z rabatu na telefon. Oczywiście pod warunkiem, że znajdą telefon, który opłaca się kupić i zdobędą odpowiedni kod rabatowy. Kody rabatowe umożliwiają uzyskanie 10 zł rabatu na ratę za urządzenie, ale jak na razie nie spotkałem się jeszcze z takimi, które działałyby w abonamentach niższych niż Plan Optymalny. Dodatkowo kody działające przy przedłużeniu umowy nie działają z reguły przy nowych umowach i odwrotnie - kody działające przy nowych umowach nie zadziałają przy przedłużeniu kontraktu.

Jak zdobyć kody rabatowe?
Orange testuje eksperymentalny sposób dystrybucji tych kodów :-D Dotychczas ustaliłem, że mogą one pojawiać się w dwóch miejscach:

1. W aplikacji "Mój Orange".
Na około 3 miesiące przed końcem umowy w aplikacji pojawi się kafelek mówiący o tym, że możesz już przedłużyć umowę. W wersji anglojęzycznej wygląda to mniej więcej tak:


Po kliknięciu w kafelek pojawią się dostępne dla nas opcje przedłużenia umowy, np. takie:
Z reguły nie różnią się one znacząco od tego co dostępne jest na stronie internetowej. Przykładowo u mnie Plan Standardowy ma dodane dodatkowo 100 minut na rozmowy międzynarodowe, co normalnie dostępne jest dopiero w Planie Optymalnym.
Ale niekiedy w aplikacji pojawia się propozycja pobrania wspomnianego kodu rabatowego na ratę za urządzenie. Być może z czasem pojawią się także inne propozycje. Tu apel do wszystkich Czytelników, aby informować o takich przypadkach, najlepiej w komentarzach do tego wpisu.

2. Na stronie głównej Orange.

Pojawia się specjalny baner z kodem rabatowym i warunkami jego użycia. Przykładowo może wyglądać to tak:


Dotychczas kod rabatowy pojawił mi się dwa razy, a wchodzę na stronę Orange w zasadzie codziennie.
Dlatego nie mam pojęcia od czego zależy jego pojawienie się na stronie.
Ponownie zachęcam do wymiany doświadczeń, najlepiej w komentarzach do tego wpisu.

Tak czy inaczej ceny telefonów w Orange są tak wysokie, że nawet z kodem trudno jest wskazać urządzenie, które warto kupić. Dlatego sądzę, że pytanie, które należy postawić to nie "jak przedłużyć umowę?", ale "czy przedłużyć umowę w Orange?".
Ja już znalazłem na nie odpowiedź. Moje rachunki w Orange zmalały z około 400 zł/m-c (wiele numerów wraz z ratami za urządzenia) do około 100 zł/m-c, a jeżeli nic się nie zmieni, to już za pół roku wyniosą okrągłe 0. :-)


Aktualizacja z dnia 13.04.2019
W ostatnich dniach zmieniły się zasady udzielania rabatów. Zamiast rabatów procentowych DUK udziela teraz "rabatu za przedłużenie umowy" w wysokości 10 zł dla Planów Standardowego, Optymalnego (to już sprawdzone) i najprawdopodobniej także Podstawowego i Wzbogaconego (to wymaga jeszcze potwierdzenia). Na dzisiaj nie mam pewności, czy przy okazji tych zmian nie pojawiły się rabaty w ofercie Love.
Poprawiła się też trochę oferta telefonów. Zdarza się, że można znaleźć okazję. Warto śledzić najnowsze wpisy na blogu.

Aktualizacja z dnia 17.05.2019
W tym tygodniu weszła w życie nowa oferta abonamentowa Orange. O tym co się zmieniło można przeczytać w tym wpisie. Jak na razie nadal można liczyć na dodatkową zniżkę 10 zł z DUK za przedłużenie umowy. Zamiast telefonu z DUK może się zdarzyć, że otrzymamy SMS z zachętą do przedłużenia umowy z 10 zł rabatem. Taki rabat jest wtedy przypisany do naszego numeru i możemy go wykorzystać dzwoniąc na infolinię sprzedażową.

Aktualizacja z dnia 8.08.2019
Pojawiła się możliwość otrzymania 20 zł rabatu na abonament w DUK Orange. Szczegóły opisałem w tym wpisie na blogu.

Aktualizacja z dnia 14.02.2020
Aktualnie rabat można dostać także na infolinii sprzedażowej, a nawet od konsultanta na czacie dostępnym w Mój Orange. Na pewno można liczyć na rabat w wysokości 10 zł.

Aktualizacja z dnia 12.07.2020
Od pewnego czasu Orange bardzo oszczędnie gospodaruje rabatami. W tej chwili duże szanse na otrzymanie rabatu mają tylko posiadacze wielu usług, w tym usług stacjonarnych. Dlatego przygotowałem specjalny artykuł dla tych, którym akurat teraz kończy się umowa.

Aktualizacja z dnia 14.11.2020 
Wróciły podwójne rabaty z DUK, dlatego ponownie odsyłam do wpisu, w którym szczegółowo omawiam to zagadnienie. Dodatkowo wróciły też promocje z telefonami. Informacje na ten temat możecie znaleźć w najnowszych wpisach na blogu lub (jeśli nie lubicie czytać) bezpośrednio u mnie.
Ten ostatni sposób ma dodatkowo tę zaletę, że niekiedy pozwoli Wam kupić wymarzony telefon w okazyjnej cenie, nawet wtedy, gdy uznałem, że obowiązująca na niego promocja nie zasługuje na oddzielny artykuł.  

9 komentarzy:

  1. Tydzień temu przechodziłem do oferty Orange Love i bez żadnych problemów dostałem rabat 10 zł. W zasadzie to konsultant sam zaproponował, nawet na to nie liczyłem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz już umowę, która to potwierdza? Bo wiesz, konsultanci to nieraz różne rzeczy gadają.

      Usuń
  2. Dwa lata temu korzystałem z Pana pomocy i śledzę blog co jakiś czas. Dziękuje za wszelkie informacje. Dziś podpisana umowa po wypowiedzeniu 3 numerów i int. mob. Otrzymałem Orange standard za 10zl (5gb + 5). Oraz internet domowy 4g z trzy miesięcznym rabatem na 0zl. Tzn razem 100zl za trzy numery i internet domowy lte. Pani która do mnie dzwoniła poniformowala mnie już na samym początku, że jest z działu REZYGNACJE i że nie oddzwoni już, chyba że o to poproszę. Była przygotowana na kilka możliwości i obeznana z moimi usługami, wiec musiała być przygotowana. Rozmowa wyglądała zupełnie inaczej niż z DUK.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Internet domowy także 3 miesiące za darmo? Jeśli mnie pamięć nie myli to dotąd 3 miesiące gratis dawali tylko w planach głosowych. Dział rezygnacji to właśnie DUK. Nie mylić z BOK.

      Usuń
  3. Witam, pewnie chodzi o rabat na dodatkowe karty-właśnie przedłużałem: lte domowy w ramach love + 3 karty, w sumie 110zł, czyli 80zł za love plus 10zł za każdy numer na 24 miesiące. Rabatów na love nie udzielają, przynajmniej tak się zaklinał ;) dawał jeszcze 5zł rabatu na słuchawkę, ale ceny i tak masakryczne. Aha, konsultant do mnie dzwonił z DUK, faktycznie numer stacjonarny warszawski.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzisiaj wynegocjowalem 10 zl na abonament. Mam telefon, internet w love orange. Przedluzylem umowe z telefonem bo dziewczyna poyrzebuje. Ogolnie kicha na orzedluzenie. Mial byc rabat na abonament ale jak swiaowod wezme. No smiech na sali. Wzialem przedluzylem bo potrzebuje. Czasy 30% rabatow sie skonczyly dawno. Dzieki!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale zabawa :D. Czyli teraz przy uzyskaniu maksymalnego rabatu 10 PLN na wszystkie 3 numery jakie posiadam jestem w stanie zaledwie uzyskać taką samą ofertę jak dotychczas. Fakt faktem 3 numery za 49,97 to nie jest majątek i raczej jest to oferta z gatunku tych normalnych - ani zachwycających, ale też nie żenujących.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mi niedługo kończy się Wspólny na 3 numery za 12.90. To jest dopiero dramat.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja na love zachowałem warunki abonamentu komórkowego z jedną małą zmianą, zamiast 15 gb neta zostało 5 gb. Zachowałem międzynarodowe, nielimitowane lte i spotify. Na drugi abo, oprócz 20 zł za łączenie usług, dostałem zniżkę 40%. Dobrałem net mobilny 10 gb do podziału za 10 zł i płacę za wszystko 110 zł - tj. tv optymalny z dodatkowymi kanałami NC+, telefon stacjonarny, internet światłowodowy i dwa nielimitowane numery z internetem 10 gb i 5 gb z dodatkowym 10 gb do podziału + spotify. Ale ja to przedłużałem przeszło rok temu, no i to z internetem i telewizją, więc nie do końca trzymam się tematu notki, ale technicznie rzecz biorąc płacę 20 zł za całkiem fajne warunki na numery komórkowe...

    OdpowiedzUsuń