czwartek, 14 listopada 2019

O tym jak (bezskutecznie) przenieść numer do innego operatora

Dzisiaj instrukcja dla początkujących. Z komentarzy, jak i zadawanych mi prywatnie pytań widzę, że taki wpis jest potrzebny. Jest to swego rodzaju uzupełnienie do wpisu na temat przedłużenia umowy w Orange.
Dowiecie się z niego w jaki sposób złożyć wniosek o przeniesienie numeru do innego operatora, tak aby zwiększyć szansę na otrzymanie korzystnej propozycji z działu rezygnacji (DUK) Orange.


Do działania najlepiej jest przystąpić na 3 miesiące przed końcem umowy w Orange. Da nam to odpowiedni zapas czasu, nawet w przypadku nieprzewidzianych problemów (np. konieczność ponowienia wniosku).
Oczywiście można zacząć wcześniej, ale wtedy napotkamy na pewne utrudnienia, dlatego wcześniej warto zaczynać tylko wtedy gdy posiadany abonament jest dla nas bardzo uciążliwy (funkcjonalnie lub finansowo).
Jeżeli natomiast zabierzemy się do tego zbyt późno, to grozi nam tylko to, że umowa w międzyczasie zdąży przekształcić się w umowę na czas nieoznaczony, co spowoduje naliczenie abonamentu bez zniżek, które z reguły udzielane są na czas oznaczony w umowie (zwykle 24 miesięcy). Sama procedura przeniesienia pozostanie natomiast niezmieniona.

Ponieważ chodzi nam o "postraszenie" Orange utratą klienta, a nie faktyczne przeniesienie numeru, więc wybór operatora do którego "przenosimy" numer jest w zasadzie dowolny (nie może to być tylko oferta z grupy Orange/Nju/Flex), ale ważne jest, żeby była to oferta na kartę, bowiem tylko taka gwarantuje nam bezproblemowe anulowanie całej procedury. 
Ja proponuję jednak wybór takiego operatora, u którego w ostateczności będziemy mieli możliwość pozostać na pewien czas, a to na wypadek gdyby negocjacje z Orange zakończyły się niepowodzeniem.
Chodzi o to, że nie mamy żadnego wpływu na to czy i kiedy DUK do nas zadzwoni. Może to na przykład nastąpić dopiero na tydzień przed wyłączeniem numeru, a niekiedy wcale. Warto w takiej sytuacji mieć spokojną głowę i pewność, że nasz numer nie przepadnie i będziemy nadal mieli przyzwoity zasięg, nawet w przypadku kiedy nieprzewidziane okoliczności życiowe (np. wypadek samochodowy) sprawią, że do przeniesienia faktycznie dojdzie (być może warto też zapoznać się z moim starym wpisem na temat "co trzeba sprawdzić zanim przeniesiemy numer do innego operatora").

Teoretycznie najszybciej sprawę załatwimy w salonie operatora, do którego chcemy "przenieść" numer. Przy odrobinie szczęścia zlecenie przeniesienia numeru złożymy przy okazji zakupów w ciągu 10 - 15 minut.
Jest to też bardzo łatwe, bowiem konsultant wypełni wniosek za nas. Niewielkim utrudnieniem jest to, że właściciel numeru musi się pojawić osobiście wraz z dowodem osobistym. Większym problemem może być to, że pracownicy odmówią nam załatwienia formalności z dowolnie wybranym uzasadnieniem. Osobiście spotkałem się z takimi jak "dzisiaj nie działa nam system", "zabrakło nam odpowiednich starterów" albo trywialnie "u nas się nie da". Tak naprawdę chodzi o to, że pracownicy salonów nie otrzymują prowizji za prepaidy i dlatego wolą w tym czasie podpisywać umowy (i przy okazji zarobić). A nawet jak nie mają akurat nic do roboty, to czasami im się zwyczajnie nie chce.
Jaka na to rada? Nie wolno się dać łatwo zbyć. Jeżeli "brakuje starterów" to trzeba zapisać nazwisko konsultanta na kartce i poprosić o podanie na kiedy je zamówi, jeżeli "się nie da", to należy poprosić o rozmowę z kierownikiem itp. Miałem nawet przypadek, gdy sama groźna mina wystarczyła, żeby konsultant nagle przypomniał sobie, że może sprawę załatwić od ręki;-)
Może się zdarzyć, że konsultant będzie nalegał na podpisanie umowy abonamentowej oferując nam "niezwykle korzystne" warunki. Doradzam daleko posuniętą ostrożność i asertywność. Niestety sam byłem świadkiem sytuacji kiedy konsultant zwyczajnie kłamał próbując namówić klienta na ofertę. Po podpisaniu umowy w salonie mamy bardzo niewielkie szanse na udowodnienie swoich racji. Konsultant zawsze może twierdzić, że źle zrozumieliśmy jego słowa, a dodatkowo nie przysługuje nam prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
Jeżeli zdecydujemy się na zlecenie przeniesienia numeru w salonie, to do wyboru mamy praktycznie tylko dwie oferty:
Play na kartę - zaletą tej oferty jest to, że gdyby faktycznie doszło do przeniesienia numeru, to możemy skorzystać z promocji dla przenoszących numer do Play i przez dwa miesiące testować ofertę za darmo, otrzymując 200 zł na rozmowy/SMS i 20 GB pakiet internetu.
Plus/Plush na kartę - przy czym polecam raczej Plusha, ze względu na promocję dla przenoszących numer, w której dostaniemy trzy miesiące darmowych rozmów/SMS/MMS, a ponadto całkiem korzystną cenowo ofertę na dłuższą metę, o której pisałem kiedyś na blogu.

Zlecenie przeniesienia numeru przez internet potrwa nieco dłużej, ale jest wygodniejsze.
Wystarczy wypełnić odpowiedni formularz na stronie internetowej wybranego operatora, co zajmie nam najwyżej 5 minut, a następnie pozostaje już tylko oczekiwać na kuriera, który przywiezie kartę SIM i wypełniony wniosek/pełnomocnictwo do przeniesienie numeru, który wystarczy tylko podpisać. Resztą zajmie się operator. Tu największym problemem może być skuteczne umówienie się z kurierem. Bywa, że kurierzy przyjeżdżają bez zapowiedzi w godzinach dopołudniowych i dzwonią dopiero wtedy, gdy stoją już pod drzwiami, a nie ma im kto otworzyć. Bywa, że śpieszy im się tak bardzo, że "nie zauważą", że papiery podpisała osoba nieuprawniona ;-) Wprawdzie osobiście tego nie testowałem, ale sądzę, że później tego już nikt nie sprawdza, bo niby w jaki sposób? W każdym razie po wizycie kuriera papiery wracają do operatora, który załatwia resztę formalności, ale to wszystko razem trochę trwa. W najlepszym wypadku minie tydzień zanim Orange dowie się, że złożyliśmy wniosek o przeniesienie numeru.

W przypadku przeniesienia numeru przez internet mamy szeroki wybór operatorów wirtualnych, u których możemy złożyć wniosek. U wszystkich będzie on bardzo podobny. Ja posłużę się przykładem Virgin Mobile, którego wielokrotnie przetestowałem i mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że zazwyczaj przebiega to szybko i bezproblemowo.
Na stronie głównej operatora zobaczymy duży baner z napisem "przenieś numer":
 Po jego kliknięciu mamy do wyboru kartę lub abonament:
 Oczywiście wybieramy kartę. Następnie należy nacisnąć przycisk "wypełnij wniosek":
Następnie należy podać numer telefonu, który chcemy przenieść i nacisnąć czerwony przycisk:
Na podany numer przyjdzie SMS z kodem weryfikacyjnym, który należy wpisać w następnym kroku i ponownie nacisnąć czerwony przycisk:
Dalej należy uzupełnić dane osobowe:
i uzupełnić dane dotyczące dotychczasowego operatora oraz adres do dostawy (dla kuriera).
Zwróćcie uwagę na pole dotyczące daty przeniesienia. Jeżeli do końca umowy w Orange zostało więcej niż 5 tygodni to należy zaznaczyć opcję "na koniec ważności umowy", tak jak na ekranie poniżej. Jeżeli mniej niż 5 tygodni lub umowa przeszła już w umowę na czas nieoznaczony to wybieramy wariant "na koniec okresu wypowiedzenia". Jest jeszcze wariant pozwalający nam wybrać konkretną datę. Będzie on przydatny w sytuacji gdy do końca umowy w Orange zostało więcej niż 3 miesiące. System UKE nie przyjmuje wniosków z terminem przeniesienia odleglejszym niż 3 miesiące. W takich przypadkach trzeba wpisać datę bliższą niż 3 miesiące, licząc się z karą umowną od Orange gdyby do przeniesienia faktycznie doszło (ale przecież zakładamy, że nie dojdzie).
Pozostaje już tylko potwierdzić zapoznanie się z regulaminami i nacisnąć przycisk "Przenoszę numer":

 

Kurier z kartą SIM pojawia się najczęściej już następnego dnia. Po podpisaniu papierów, po około tygodniu przyjdzie SMS z datą planowanego przeniesienia numeru. Dopiero od tego momentu Orange wie, że chcemy ich opuścić. :-)

Teraz można już tylko czekać na telefon z DUK.

Jeżeli się szczęśliwie doczekamy, dostaniemy dobre warunki i podpiszemy aneks, to zlecenia przeniesienia numeru nie musimy już wycofywać. Otrzymaną prepaidową kartę SIM możemy wyrzucić.
Jeżeli DUK nie zadzwoni lub nie zaproponuje nic ciekawego, to musimy podjąć decyzję:
- czy wycofać wniosek o przeniesienie i pozostać w Orange w umowie na czas nieokreślony? Pytanie tylko po co? Skoro dotąd nic nie zaproponowali, to szanse, że nagle zmienią zdanie są żadne. Można najwyżej przejść do oferty na kartę lub Flex/Nju.
Wtedy trzeba zadzwonić do Orange na numer *555 i anulować wniosek o przeniesienie numeru lub wysłać SMS o treści ZOSTAJE na numer 80260. Można też załatwić to przez infolinię. Jednak nie radzę zostawiać tego na ostatni dzień. Lepiej mieć z tydzień zapasu.
- czy nic nie robić i pozwolić na przeniesienie numeru, aby za jakiś czas ewentualnie wrócić do Orange jako "nowy" klient przy okazji ciekawej promocji.

Ja osobiście doradzam raczej te drugie rozwiązanie.








24 komentarze:

  1. Do mnie DUK zadzownil dzien po zlozeniu wniosku o przeniesienie 2 numerow do konkurencji, rabat jaki podawales w opisach bez problemu zostal uzyskany od strzala, koniec umowy w orange wypadal na koncowke grudnia. W kazdym razie dziekuje za przydatne informacje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A co najlepiej teraz zrobic. Mam 3 numery na abonament gdzie jeden juz przeszedl na czas nie okreslony pozostale przejda za chwile, umowa przeszla na czas nieokreslony 10.11.2019. Czy wypowiedzenie teraz ma jakis sens ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma sens, bo bez niego Ci zniżki nie dadzą. Chyba, że jesteś bardzo zadowolony z tego ile płacisz i mniej płacić nie chcesz ;-)

      Usuń
    2. Wczesniej placilem za 3 numery ok 60zl teraz place 120zl, dzwonili kilka razy i proponuja 95zl na 3 numery. I teraz nie wiem jak rozwiazac ta sytuacje, czy zlozyc wypowiedzenie czy przeniesienie by dostac dobry rabat.

      Usuń
  3. Wydaje mi się (ale mogę się mylić), że nie zgłosił się dotychczas nikt, kto by dostał podwójny rabat po zwykłym wypowiedzeniu. Natomiast sporo osób dostało go po złożeniu wniosku o przeniesienie.

    OdpowiedzUsuń
  4. mi kończy się umowa na Orange Love i jeden dodatkowy numer pod koniec stycznia. Warto składać wniosek o przeniesienie jak zależy mi na dobrej ofercie światłowodu, telewizji i wysokości abonamentu? i jak mam dwa numery to składam 2 wnioski tak? :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ok, dziękuje za info. Złożę przeniesienie numerow, zobaczymy co z tego wyjdzie:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja już kilkukrotnie przenosząc w salonie Plusa zostałem poinformowany o opłacie za starter. Kilka razy było to 5 zł, raz albo dwa 10 zł. Oczywiście wystarczyło wyświetlić stronę Plusha, na której jest informacja, że przeniesienie jest darmowe. Raz nawet zagroziłem, że to zgłoszę, bo konsultant ewidentnie próbował mnie naciągnąć (zapewne traktują to jako "prowizję", bo normalnej prowizji nie dostają za prepaid).

    W salonie T-Mobile podobna sytuacja. Osoba, na którą są usługi poszła do salonu zlecić przeniesienie 6 numerów z Orange. Koszt? 5 zł za numer. Nie pomogło nawet wyświetlenie strony internetowej, na której widnieje zapis "Podpisz dokumenty i odbierz bezpłatną kartę SIM.". Zadzwoniłem do salonu i zagroziłem skargą po czym usłyszałem głupie tłumaczenie, że konsultantka chciała dać karty sim z numerem tymczasowym, które są płatne i dlatego była opłata a karty sim bez numeru tymczasowego są bezpłatne. Po pytaniu w której ofercie na kartę sieć oferuje numery tymczasowe nastała niezręczna cisza :) .

    Sytuacji, w których konsultant mówi, że się "nie da" miałem również wiele. Ostatnio powiedziano mi, że do Plusha to tylko przez internet można. Kiedy poprosiłem, żeby pokazał mi w jaki sposób to zrobić, wszedł na stronę i znalazł informację o tym, że trzeba udać się do salonu i nagle się dało przenieść :) .

    OdpowiedzUsuń
  7. Zielony a raczej "pomarańczowy" jeśli zlecę przeniesienie na trzy nr a potrzebuję 3 tel to co mogę wywalczyć podczas negocjacji bo jestem zupełnie "zielony" oczywiście jeśli zadzwonią

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tym szczegółowo napisałem w tym wpisie:
      https://zielony71.blogspot.com/2019/08/prawie-za-darmo-czyli-nowe-mozliwosci.html

      Usuń
  8. Mi kończyły się dwie umowy. Złożyłem wypowiedzenie ponad 2 miesiące przed końcem umów, a później wniosek o przeniesienie do wRodzinie. Nikt do mnie nie zadzwonił pomimo tego, że zgody marketingowe zostały wyrażone. Teraz jestem wRodzinie ale się ewakuuję, bo nie ma HD Voice/voLTE/WiFi Calling. Do tego ilość GB jest stała i nie rośnie. Myślałem o nju ale wybiorę Plusha. 20 zł za numer, pełen nolimit, GB rosną z biegiem czasu, do tego dodatkowe 10 GB co miesiąc na YouTube i Facebooki nie zżerają transferu. Myślę, że to najlepsza oferta dla mnie, a DUK niech spada. Nie chcą moich pieniędzy, to nie :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest jeszcze lajt mobile, no limit +30GB. Jest HD voice. 19,99 zł miesięcznie.

      Usuń
  9. Witam,
    Na jednym koncie mam 4 numery i chciałbym je przenieść do Virgin Mobile w wiadomym celu ;-). Rozumiem że muszę wypełnić 4 wnioski na ich stronie?

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam.
    Przenioslem numery do nowego operatora, odebralem wczoraj nowe karty. Czy musze je aktywowac (jesli tak to co z tymi obecnymi z orange?) Abonament przeszedl juz na czas nieokreslony.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na musisz ich aktywować dopóki karty z Orange działają.

      Usuń
  11. Zielony71 czyli z tego co wyczytałem aby uzyskać podwójne rabaty na jeden numer telefonu muszę teraz anulować wypowiedzenie umowy i złożyć wniosek o przeniesienie nr do innego operatora ?
    Moja sytuacja wygląda tak, że wszedłem już w okres umowy na czas nieokreślony i wypowiedziałem już umowę.
    Zrobiłm to celowo bo umowa kończyła mi się w listopadzie ale miałem nadzieję na lepsze warunki z DUK w okresie świątecznym gdzie się nie doczekałem bo w obsłudze klienta powiedzieli mi że DUK już nie istnieje.

    Zielony71 swoją drogą wypowiadam te umowy już od 18 lat co dwa lata i zacząłem szukać rzetelnych informacji po tych dziwnych, tegorocznych dla mnie zmianach - czyli tej niby likwidacji DUK-a.

    Stary jesteś WIELKI za to co robisz/piszesz ! Dzięki Ci za to !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :-)
      Tak, wniosek o przeniesienie wprawdzie nie daje gwarancji, ale zwiększa szanse na dobre rabaty.

      Usuń
  12. Hej.
    Chciałbym cofnąć wniosek o przeniesienie numerów. Dostałem już karty z Virgin Mobile. Czy mam wysłać SMS na 80260 z treścią ZOSTAJE czy zrobić jeszcze coś dodatkowo?

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam na swoim koncie 4 numery w Orange.Pod koniec czerwca kończy sie umowa.Czy w tej sytuacji i powolnej zapaści gospodarczej da rade załatwić przec DUK niższe abonamenty.Dziękuję za cenną poradę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Operator chyba jeszcze tej zapaści nie odczuł (sądząc po tym że praktycznie nie robią żadnych promocji). Próbować można, a nawet trzeba, ale nie licz na wiele.

      Usuń
  14. Dzięki wielkie za poradnik. Kurier przyszedł na następny dzień. Po tygodniu telefon z DUK i propozycja na 3 numery w planie 45 plus światłowód za 85 zł . Muszę teraz jeszcze jakoś to odkręcać z VM czy pomarańcza zrobi wszystko?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podpisanie aneksów automatycznie unieważnia wnioski o przeniesienie numerów. Czyli już nic nie musisz robić.

      Usuń