czwartek, 25 lutego 2021

Uwaga na SMS-y flash w Orange, czyli jak uniknąć włączenia niechcianej usługi

Ostatnio otrzymuję sygnały od Czytelników, że dostają oni SMS-y flash z propozycją uruchomienia usług dodatkowych. Takie SMS-y różnią się od zwykłych SMS-ów  tym, że pojawiają się nagle bezpośrednio na ekranie telefonu niezależnie od woli użytkownika. Taki SMS może wyglądać na przykład tak:


Naciśnięcie OK (które wygląda jak niewinne potwierdzenie przeczytania) automatycznie włącza usługę za którą Orange będzie próbowało nas później obciążyć. Co gorsza w skrzynce odbiorczej nie znajdziemy śladu po tej wiadomości i zdarza się, że użytkownicy nie mają świadomości, że w ogóle coś włączyli.

Zapewniam Was, że na niektórych urządzeniach próby zamknięcia takiej wiadomości mogą wprawić w zakłopotanie nawet zaawansowanego użytkownika, nie mówiąc już o seniorach, którzy często nacisną cokolwiek, byle tylko pozbyć się tego z ekranu.

Pewnym pocieszeniem jest fakt, że najczęściej po złożeniu reklamacji konsultanci anulują nam taką opłatę.

Najlepiej jednak byłoby tego uniknąć. Co możemy zrobić? Jest kilka rzeczy, które można zrobić, choć na dzień dzisiejszy nie potrafię powiedzieć, która metoda jest w 100% skuteczna.

1. Po pierwsze warto spróbować w Mój Orange włączyć opcję "Blokada usług elektronicznych". Znajdziecie ją w sekcji Usługi - Kontrola wydatków.

To powinno teoretycznie zablokować możliwość włączenia niechcianych usług, czyli rozwiązywać problem. Rzecz w tym, że niektórzy użytkownicy donoszą, że u nich to nie pomaga. W każdym razie warto to zrobić, bo jest to w razie czego dodatkowa podstawa do złożenia reklamacji.

Niestety nie zawsze taka opcja jest dostępna. Ja sam mam ją dostępną na kilku numerach, ale na innych nie jest dostępna (na tych drugich jest dostępna "blokada usług elektronicznych firm zewnętrznych" - ale nie o to chodzi). W przypadku gdy taka opcja nie jest dostępna można spróbować ją włączyć przy pomocy konsultanta na czacie.

2. Można wycofać zgodę na użycie automatycznych systemów wywołujących w celu marketingowym. 

Wprawdzie Cennik Usług Planu Mobilnego uzależnia przyznanie zniżki w wysokości 5 zł/m-c od wyrażenia (między innymi) tej zgody przy podpisywaniu umowy, ale jednocześnie mówi o tym, że wycofanie zgody nie powoduje odebrania rabatu.
Dokładny zapis brzmi następująco: "Wycofanie zgody na e-fakturę oznacza utratę rabatu. Wycofanie zgód marketingowych nie łączy się z utratą rabatu. Mogą Państwo wycofać wszystkie zgody lub tylko jedną z nich."
Nie widzę więc powodu, żeby z tej możliwości nie skorzystać.

3. Można złożyć skargę na działania Orange do UOKiK oraz UKE.

UOKiK wręcz zachęca do składania doniesień o takich przypadkach, bowiem potrzebuje materiału dowodowego w celu podjęcia skutecznej interwencji. 

Natomiast Prezes UKE swego czasu nałożył już karę na Orange za wysyłanie SMS-ów marketingowych bez zgody klientów.


 

 

 



 
  
 
 




7 komentarzy:

  1. Orange zamyka kolejne usługi, może warto by wspomnieć o tym, że robi się coraz gorzej :(
    Dziś (01.03.) do północy jest np. ostatni dzień na aktywację RWK to znaczy KWR ;)

    https://www.dobreprogramy.pl/Orange-zamyka-wybrane-uslugi-w-ofercie-na-karte.-Zmiany-nastapia-juz-w-marcu,News,113145.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. KWR będzie dalej, rośnie tylko cena z 0 do 6 zł.
      Pisałem o tym na FB. Planuję wpis na blogu na temat zmian, ale muszę najpierw w praktyce sprawdzić ich działanie, bo w Orange często praktyka a regulaminy to dwa różne światy.

      Usuń
    2. Regulamin rządzi się swoimi prawami jak wiadomo
      A co do usługi więcej czasu na internet to obniżka spowodowała moje zadowolenie na twarzy

      Usuń
    3. @zielony71 mam jeszcze pytanie - czy dobrze rozumiem, że jak mam OFNK i starą taryfę "rozmowy i smsy bez limitu" - nadal jak doładuję za 200 dostanę bonusowe 100GB i normalnie powiększane limity internetu?
      W tej kwestii nic się nie zmieniło?

      Usuń
    4. Twoje pytanie jest trochę niejasne, ale 100GB po doładowaniu nadal obowiązuje, o ile nie masz włączonego bezpłatnego za darmo do wszystkich w sieci.

      Usuń
    5. dzięki, tej informacji właśnie potrzebowałem. chciałem się upewnić, że przy ostatnich zmianach tego jeszcze nie popsuli :)

      Usuń
  2. Serdeczne podziękowania za wpis. Miałem te SMS i nie wiedziałem co to za czort. Myślałem jakaś aplikacja za to odpowiada. Bardzo wartościowy blog. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń