piątek, 19 lutego 2016

Jak złożyć wypowiedzenie umowy.

W większości przypadków w ogóle nie musimy tego robić. Jeżeli jesteśmy zdecydowani na zmianę operatora, to wszelkie formalności związane z wypowiedzeniem załatwi za nas sieć, do której przenosimy numer.
Złożenie wypowiedzenia umowy jest konieczne wtedy, kiedy chcemy całkowicie zrezygnować z numeru lub jako element negocjacji przy przedłużaniu umowy z obecnym operatorem.
Jest bowiem regułą, że telekomy dbają o dotychczasowych klientów tylko wtedy, gdy ci zamierzają zrezygnować z usług.
Jest w tym pewna logika. Jeżeli klient jest zadowolony i zdecydowany na przedłużenie umowy, to po co mu dawać dodatkowe rabaty? ;-) Natomiast jeżeli zamierza zrezygnować, to trzeba go jakoś przekonać, żeby został.
Tak to niestety działa u wszystkich operatorów i nie ma się co obrażać na rzeczywistość, tylko trzeba się dostosować;-)
Po złożeniu wypowiedzenia dostajemy się pod opiekę specjalnej sekcji utrzymania klienta, która ma możliwość udzielenia rabatów wyższych, niż są standardowo dostępne dla normalnego konsultanta.

Istnieje także możliwość złożenia wypowiedzenia z dyspozycją przeniesienia numeru do oferty na kartę. W takim wypadku po zakończeniu umowy nasz numer pozostanie u dotychczasowego operatora i będziemy mogli dalej z niego korzystać, co jakiś czas kupując doładowania. Wystarczy w treści wypowiedzenia dopisać jedno zdanie: "Proszę po zakończeniu umowy o przeniesienie numeru do oferty na kartę".
Odradzam jednak tę metodę, jeżeli wypowiedzenie umowy ma być elementem negocjacji.
Taki klient nie jest dla firmy całkowicie stracony i najczęściej nie dostanie tak dobrych warunków, jak klient całkowicie rezygnujący z usług. Mogą nas też spotkać dodatkowe utrudnienia. Na przykład Orange żąda, aby wypowiedzenie z przejściem na kartę składać wyłącznie w salonie i nie wcześniej niż na miesiąc przed zakończeniem umowy.
Dlatego, jeżeli wypowiedzenie ma być elementem negocjacji, a boimy się stracić swój numer telefonu, to lepiej złożyć od razu wniosek o przeniesienie numeru do innego operatora do oferty na kartę. Taki wniosek zastępuje wypowiedzenie. Uwaga! Takiego wniosku nie składamy w Orange osobiście. Należy udać się do salonu operatora do którego "chcemy się przenieść" i tam wypełnić odpowiedni wniosek. Możemy to także zrobić online - przykład znajdziecie we wpisie na temat Virgin Mobile.

Możemy złożyć wypowiedzenie na kilka sposobów:
1. Wysyłając list polecony na adres korespondencyjny operatora.
2. Pozostawiając pismo z wypowiedzeniem w salonie firmowym operatora. W tym wypadku należy zadbać o to, żeby na kopii wypowiedzenia uzyskać potwierdzenie wpływu. Może się to przydać w przypadku, gdyby nasze wypowiedzenie tajemniczo zaginęło;-) Bywa, że pracownicy salonów utrudniają złożenie wypowiedzenia w ten sposób (może to mieć wpływ na wysokość ich premii) i pomaga dopiero rozmowa z kierownikiem sklepu. Od Czytelników wiem, że ostatnio przynajmniej w niektórych salonach wydrukują nam gotowy formularz wypowiedzenia na którym wystarczy się tylko podpisać.
3. Wysyłając wypowiedzenie faksem ((0-22) 588 78 84) lub emailem. W tym ostatnim przypadku ważne jest, żeby wypowiedzenie wydrukować, podpisać i dopiero po jego zeskanowaniu wysłać na adres email operatora. Konieczny jest bowiem własnoręczny podpis wypowiadającego umowę.  Ten ostatni sposób przestał być niestety uznawany.

Treść wypowiedzenia powinna zawierać dane abonenta oraz krótko określać, którą umowę i z jakim terminem wypowiadamy.

Przykładowe wypowiedzenie:

Imię Nazwisko Miejscowość Data
Adres
Pesel

Niniejszym wypowiadam umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych dla numeru .................. ze skutkiem na koniec okresu zastrzeżonego umowy.

                                                                                           Własnoręczny podpis abonenta

W powyższym przykładzie założyłem, że jest to typowa umowa z telefonem, zawarta na czas określony, z możliwością przedłużenia i karą umowną w przypadku jej wcześniejszego rozwiązania, a wypowiedzenie składamy zgodnie z terminami sugerowanymi w tym wpisie.
W przypadku, kiedy okres zastrzeżony umowy już minął lub w ogóle nie przewidywała ona kary umownej, zamiast formuły "ze skutkiem na koniec okresu zastrzeżonego umowy" należy napisać "wraz z upływem okresu wypowiedzenia".
       
Nasze wypowiedzenie możemy oczywiście w każdej chwili wycofać. Nie należy jednak tego zostawiać na ostatnią chwilę, ponieważ może się okazać, że zanim nasza dyspozycja dotrze do odpowiedniego działu, to telefon będzie już wyłączony.
Dlatego radzę to zrobić najpóźniej na tydzień przed końcem umowy i w formie gwarantującej szybkie dotarcie do adresata. Czyli z wymienionych wcześniej sposobów list zdecydowanie odpada;-)

Oczywiście jeśli negocjacje zakończą się powodzeniem i podpiszemy aneks do umowy, to jest to równoznaczne z wycofaniem wypowiedzenia i nic już w tej sprawie nie musimy robić.

Dodatkowe informacje o wypowiedzeniu jako elemencie negocjacji znajdziecie w kolejnym wpisie "Jak korzystnie przedłużyć umowę w Orange".

Powiązane wpisy:
Dlaczego warto zlecić przeniesienie numeru z wyprzedzeniem.
Jak korzystnie przedłużyć umowę w Orange.

8 komentarzy:

  1. Na jaki adres email mogę wysłać rozwiązanie umowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie podałeś u jakiego operatora, ale jeśli chodzi o Orange, to bok@orange.pl

      Usuń
  2. Witaj zielony71 mam pytanie do kiedy mogę najpóźniej złożyć dyspozycje Orange żeby przejść na kartę. Złożyłem wypowiedznie bez przechodzenia na kartę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie czekaj do ostatniego dnia umowy. Zostaw sobie tydzień zapasu. Oczywiście musisz udać się do salonu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie można już tego wykonać przez email?

      Usuń
    2. Przejście na kartę tylko w salonie.

      Usuń
  4. Wypowiedzenie w Orange tylko w salonie na ich formularzu drukowanym z systemu.

    OdpowiedzUsuń