sobota, 15 października 2016

WIFI calling w A2 Mobile. Pierwsze wrażenia.

Miesiąc temu wspomniałem o ofercie nowego/starego operatora A2 Mobile.
Sama oferta nie powaliła mnie na kolana, choć jeden pakiet zasługuje na pochwałę.
Zainteresowała mnie za to usługa WIFI calling, która potencjalnie daje nam możliwość nielimitowanych, darmowych rozmów za granicą (choć tylko w zasięgu hotspotów ;-D).

Wprawdzie usługi VOIP, czyli rozmowy głosowe przez internet możliwe były już wcześniej, ale jakoś żaden z operatorów nie zdecydował się do tej pory zaimplementować tego w sposób cywilizowany.
Aby rozmawiać w ten sposób, musieliśmy korzystać ze specjalnych komunikatorów (nasz rozmówca musiał używać takiego samego) lub musieliśmy utrzymywać dodatkowy numer specjalnie do tego celu.
Umówmy się, że było to mało wygodne. A tłumaczenie rozmówcy, że dzwonimy z innego numeru niż zwykle żeby trochę zaoszczędzić było po prostu słabe;-)

W A2 Mobile jest inaczej. Rozmawiamy przez WIFI używając swojego podstawowego numeru, zarówno wtedy kiedy sami inicjujemy połączenie, jak i wtedy gdy je odbieramy. Jedyny warunek to aktywne połączenie z siecią WIFI.
Jest inaczej jeszcze z innego powodu. W A2 Mobile rozmowy przez WIFI są płatne. :-D Jednak zakładając, że i tak korzystamy z pakietu nielimitowanych rozmów, nie ma to aż tak wielkiego znaczenia, bowiem rozmowy są rozliczane z aktywnych pakietów.

Czego potrzebujemy aby korzystać z WIFI calling w A2 Mobile?
Oczywiście potrzebna jest karta SIM tej sieci, ponadto potrzebny będzie telefon z androidem w wersji co najmniej 4.4 i aplikacja. którą możemy pobrać ze sklepu Google.
Według informacji zamieszczonych na stronie internetowej operatora, aplikacja jest zgodna z bardzo niewielką liczbą telefonów, ale ja przetestowałem ją z telefonem z poza listy i jak na razie podstawowe funkcje wydają się działać. Można mieć więc nadzieję, że tak naprawdę lista ta jest listą urządzeń przetestowanych, a brak naszego telefonu na tej liście oznacza tylko, że nikt jeszcze jego zgodności nie sprawdził.

Aplikacja jest bardzo dyskretna. Po jej zainstalowaniu, poza ikoną aplikacji na pulpicie, zobaczymy tylko niewielką ikonkę w belce powiadomień:


Ikonka jest przekreślona kiedy stracimy połączenie z siecią WIFI, a znika zupełnie kiedy wyłączymy połączenia WIFI w menu aplikacji:
Menu aplikacji jest bardzo oszczędne. Ustawienia połączeń zawierają tylko jedną opcję "nieznany numer", której działania jeszcze nie udało mi się zbadać:



"Pomoc" zawiera te same informacje, które dostępne są na stronie internetowej operatora, a "informacje" to typowa dla aplikacji dla androida wizytówka aplikacji i link do strony z regulaminem.

Nie ma czego konfigurować, więc w zasadzie o istnieniu aplikacji możemy całkowicie zapomnieć :-D
Z telefonu korzystamy tak jak do tej pory. Używamy fabrycznego dialera, tak samo jak zwykle korzystamy z kontaktów  itd. Na razie nie zauważyłem różnicy w jakości połączeń, choć można się domyślać, że wiele zależy tu od siły sygnału sieci WIFI, z której korzystamy.
Muszę przyznać, że prościej się już chyba nie da. Jestem pod dużym wrażeniem!


Jak na razie napotkałem na jeden mankament. W przypadku nagłej utraty zasięgu sieci WIFI w trakcie rozmowy telefonicznej, połączenie jest zrywane. Nie ma płynnego przejścia na sieć komórkową. Z drugiej strony patrząc może to też być zaletą, bowiem gdyby było inaczej, to w czasie pobytu za granicą moglibyśmy sobie nieświadomie wyczyścić konto, po płynnym przełączeniu rozmowy na sieć komórkową.
Jest kolejny mankament. Aplikacja drenuje baterię. Możliwe, że to tylko problem konkretnego telefonu, ale czas pracy na baterii spadł o połowę.
Testy trwają. Po kilku tygodniach postaram się uzupełnić wpis o moje doświadczenia zebrane w czasie dłuższego używania.
Na koniec jeszcze raz przypomnę, że o cenach połączeń, dostępnych pakietach, ważności konta itd pisałem w tym wpisie.





10 komentarzy:

  1. Wszystko fajnie, tylko że z tej usługi można korzystać tylko na terenie UE co traci sen skoro stawki roamingowe są bardzo niskie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że się mylisz. Skąd taka informacja?

      Usuń
    2. Możliwe jednak, że masz rację:-(
      Początkowo pomyślałem, że operator nie ma możliwości sprawdzić na terenie jakiego kraju korzystamy z sieci WIFI, ale możliwe, że sprawdza to na podstawie danych z logowania karty SIM.

      Usuń
    3. Informacja z oficjalnej strony :) https://a2mobile.pl/wificalling_pomoc zakładka - GDZIE MOŻESZ KORZYSTAĆ Z USŁUGI WIFI CALLING?

      Ograniczenie regionalne dla takiej usługi jest po prostu głupie, bo tak jak pisałeś można korzystać z VoIP i to bez konieczności instalowania dodatkowego oprogramowania (przynajmniej jest tak na telefonach samsunga)

      Usuń
  2. Apka nie dziala tez na dualsimach niestety, sprawdzone na sony z3 dual

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W ogóle nie działa? U mnie działa na chińczyku za 40$ (oczywiście dual sim)

      Usuń
    2. W ogóle i w bok powiedzieli że mają sygnały że na dual simach nie działa, być może w przyszłości bliżej nie określonej to się zmieni

      Usuń
    3. Na sony to normalne ze nie dziala.

      Usuń
    4. U mnie też był problem, pomogło zamienienie kart miejscami ;)

      Usuń
    5. W Sony, w czasie instalacji wyłącz drugą kartę Sim i będzie wszystko chodziło.

      Usuń