środa, 11 stycznia 2017

Gra nie fair.

Niedawno Play oficjalnie ogłosił, że przestaje grać fair. I rzeczywiście przestał!

Zaczęło się od tego, że klienci Play zauważyli spadek szybkości działania internetu w przypadku korzystania z roamingu krajowego. W przypadku internetu mobilnego bardzo trudno jest mieć absolutną pewność co do tego, czy rzeczywiście zaszły jakieś zmiany systemowe. Jednak pogłoski zostały potwierdzone przez rzecznika prasowego Play. Zachęca on jednocześnie do korzystania z macierzystych nadajników Play.
Rzecz w tym, że operator zamiast stawiać nadajniki, postawił na reklamy z udziałem celebrytów.
W rezultacie zasięg nadajników własnych pozostawia wiele do życzenia i nie zawsze można z tej rady skorzystać.
Całe zamieszanie zaowocowało zwycięstwem operatora głosami czytelników w plebiscycie "Głuche telefony 2016" organizowanym przez portal Telepolis (ponad 40% głosów).
Wprawdzie żaden operator nie gwarantuje w regulaminach konkretnych prędkości internetu mobilnego, a wprowadzone ograniczenie do 3 Mbps nie jest szczególnie uciążliwe (w przypadku korzystania z internetu w telefonie), ale jeśli operator twórczo rozwinie swoją koncepcję, to może ograniczyć na przykład maksymalny czas połączenia w roamingu krajowym do 120 sekund, bo przecież regulaminy nie określają też minimalnej i maksymalnej gwarantowanej długości połączeń głosowych. :-D

Kolejny faul to zmiany w ofertach, o których pisałem na blogu we wpisach o gigabajtowej promocji Play i ofercie na przeczekanie. Zmiany polegają na tym, że nagle okazało się, że ważności bonusu za rejestrację numeru w postaci złotówek na koncie promocyjnym nie da się już przedłużyć. Jak na razie nie dotyczy to jeszcze wszystkich uczestników promocji, a jedynie tych, którzy przystąpili do niej po połowie listopada 2016.
Początkowo wzruszyłem ramionami. W końcu nie pierwszy raz zdarza się, że operatorzy likwidują nieudokumentowane furtki w swoich ofertach. Jednak później poczytałem trochę wpisów na forach internetowych i zaczynam się przychylać do opinii, że działania Play są pozbawione podstaw prawnych.
Podstawowym i właściwie jedynym argumentem operatora jest zapis regulaminu promocji, który mówi, że ważność bonusu za rejestrację wynosi 30 dni. Skoro tak, to po 30 dniach jego niewykorzystana część przepada i już.

Jednak:
1. Do niedawna ważność bonusu za rejestrację numeru dało się przedłużyć. Na niektórych kartach wciąż się da. Błąd?
2. W przypadku innych pakietów w ofercie operatora, których ważność regulaminowo także wynosi 30 dni, nie ma problemu z jej przedłużeniem poprzez zakup nowego pakietu. Gdyby poważnie potraktować argumenty operatora, to te pakiety także powinny przepadać po upływie ich ważności. Kolejny błąd?
3. Sam rzecznik prasowy Play szeroko informował o możliwości przedłużania bonusu za rejestrację numeru.
Potwierdzenie na oficjalnym blogu Play od 10 minuty 20 s i 15 minuty 45 s nagrania. Może to kolejny błąd?
4. Regulamin promocji wprawdzie rzeczywiście mówi o tym, że ważność bonusu wynosi 30 dni, jednak także nie wyklucza wprost możliwości jego przedłużenia.Wprost przeciwnie, napisano w nim, że promocje można łączyć. Przedłużenie ważności bonusa jest niczym innym jak właśnie konsekwencją połączenia promocji.
5. Od 20.10.2016 Play zmienił regulamin promocji. W zmienionym regulaminie nie ma nawet zapisu o ważności bonusu za rejestrację. Błąd ten naprawiono w regulaminie obowiązującym od 17.11.2016.
Jednak osoby, które skorzystały z promocji w dniach 20.10-17.11 powinny otrzymać bonus ważny bezterminowo. :-D W tym przypadku to już na pewno błąd.
6. Jak słusznie zauważył jeden z czytelników bloga, regulamin wskazuje wyraźnie: "Rok Ważności Konta-przedłużenie Okresu ważności połączeń wychodzących o 365 dni...". Nie "do" 365 dni tylko "o" 365 dni.
Dlaczego zatem ważność konta jest przedłużana do 365 dni?
 
Moim zdaniem Play, jako profesjonalny przedsiębiorca, dysponujący rzeszą prawników, powinien przyjąć na klatę efekty swoich rzeczywistych i wyimaginowanych błędów.

Żółta kartka od Zielonego!


13 komentarzy:

  1. Dorzuć jeszcze to, że po cichu Play zmienił warunki przyznawania bonusu za rejestrację. Na początku bonus można było odebrać 10 razy (na jeden PESEL) teraz tylko 3. Nawet nie wiem kiedy to zmienili, przeniosłem numer do Play i chciałem odebrać bonus a tu wyskakuje komunikat, że wyczerpałem już limit bonusów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To akurat zmienili w regulaminie z 20.X
      Fakt, że reklam w TV nie było, ale powiedzmy, że nie do końca po cichu ;-)

      Usuń
    2. Na forum Play po tej zmianie pisali co innego - że jest 10 przed tą datą plus 3 po tej dacie.
      Resztą pracownik rzecznika Play pisał na blogu https://blogplay.pl/2016/07/rejestracja-kart-prepaid-odpowiadamy-na-wszystkie-wasze-pytania/ to samo:

      Krzysiek Sylwerski
      16.11.2016 o 10:54
      Jeśli ktoś rejestrował wcześniej (do momentu zmiany) może wykorzystać bonus na 10 numerach + na 3 rejestrowanych po tym terminie. Moim zdaniem 13 jest większe niż 10 :)

      Usuń
  2. Zgłoś to Marcin do BOK. Miałem to samo i mi aktywowali. Podobno jakiś błąd.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rozważ przeczytanie pkt.7.3 Regulaminu bonusów i ewentualnie dopisz do bloga(obiecują dodać rok, a w praktyce ustawiają na rok poł.wych. od daty aktywacji bonusu bez podstaw prawnych).

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja wykorzystałem bonus na dwóch numerach. Przy próbie wykorzystania go na trzecim wyskoczył komunikat, że wyczerpałem już limit bonusów. Po złożeniu reklamacji bonus został przyznany.

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety ale jakość usług internetowych play spadła niestey już żałuję przedłużenia umowy z nimi

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że zająłeś się tym tematem. To co opisali ludzie na forum play to nie są jakieś tam żale niezorientowanych małolatów. Te osoby (ja również) nie zgadzają się na to aby play robił co chce. Play twierdzi, że zgodnie z regulaminem bonus jest ważny 30 dni ale nie zauważa że zgodnie z regulaminem bonus sprawdza się kodami *101#, *108#, *107#. A kody pokazują inna datę (przedłużoną) niż ważność bonusu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Zwróciłem się już do rzecznika prasowego Play z prośbą o komentarz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widziałem jak ludzie pytali rzecznika Gruszkę o te sprawy na blog Play ale jakoś brakuje odwagi aby na te pytania odpowiedzieć. Mam nadzieję, że Tobie uda się jakiś komentarz wyciągnąć, chociaż wątpię w to :)No ale trzymam kciuki.

      Usuń
  8. Ogólnie spadła szybkość inyernetu , korzystam z play , oraz orange , i w jednym i drugim net zamula

    OdpowiedzUsuń
  9. Na Orange nie narzekam. https://s23.postimg.org/o890z6g7f/6089411202845796309_account_id_1.png

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od lokalizacji. W Krakowie w Nowej Hucie w godzinach szczytu mam problem aby płynnie oglądać filmy na Youtube w jakości 360p. Na działce poza miastem w odległości 300 m od nadajnika LTE wysłałem na chmurę 2 Gigabajty danych w czasie 15 minut (przypominam chodzi o prędkość wysyłania) i również odbywało się to w godzinach szczytu.

      Usuń