środa, 8 marca 2017

Niespodziewany prezent dla klientów Orange Freenet.

17.03.2017 wygasa pozwolenie na użytkowanie przez Orange pasma 450 MHz.
Teoretycznie nie ma to znaczenia dla 99% klientów Orange, bowiem tylko nieliczni korzystali z dostępu do internetu w technologii CDMA (około 20 tyś klientów).

Okazuje się jednak, że ta zmiana ma większe skutki niż można było oczekiwać. Do niedawna (tj. do lipca 2016) regulamin usługi Orange Freenet gwarantował wszystkim klientom tej usługi możliwość korzystania z dostępu do internetu w technologii CDMA. Brak możliwości dalszego korzystania z tej usługi w dotychczasowy sposób (nawet jeśli ktoś de facto nigdy nie korzystał z takiej możliwości) oznacza zmianę (pogorszenie) istotnych warunków umowy. Co za tym idzie, daje podstawę do rozwiązania umowy z operatorem bez wypowiedzenia, bez konieczności zapłacenia kary umownej (źródło).
Oczywiście wypowiedzieć można samą umowę o świadczenie usług, nie dotyczy to umowy zakupu urządzenia na raty.

Przyznam, że sam korzystam z usługi na starych zasadach, dlatego pewnie wkrótce będę miał okazję zdać relację z rokowań z operatorem ;-) Liczę na preferencyjne warunki przedterminowego przedłużenia umowy.
Wszystkim zainteresowanym tematem radzę sprawdzić jakie zapisy dotyczące CDMA zawiera regulamin, który otrzymali wraz z umową.
Do tematu wrócę w jednym z najbliższych wpisów.

Aktualizacja z 21.04.2017
Mam informacje, że klienci otrzymują pisma od Operatora informujące o zakończeniu świadczenia usługi. Sam takiego pisma jeszcze nie dostałem.

Aktualizacja z 25.04.2017
Według informacji Telepolis pisma są wysyłane tylko do klientów, którzy choć raz skorzystali z transmisji danych w technologii CDMA.  Ja nie skorzystałem nawet raz. To by tłumaczyło dlaczego nie dostałem pisma w tej sprawie. W takiej sytuacji zalecam złożenie reklamacji, z żądaniem stosownej rekompensaty. Oto przykładowa treść reklamacji:

W dniu ........... podpisałem z Państwa firmą umowę  nr........dotyczącą świadczenia usług w zakresie internetu mobilnego. W dniu podpisania umowa gwarantowała mi możliwość korzystania z wszystkich dostępnych technologii przesyłu danych LTE/3G HSPA+ DC/3G HSDPA/CDMA (należy dostosować w zależności od zapisów otrzymanego regulaminu). W bieżącym miesiącu zaprzestali Państwo świadczenia usług w oparciu o technologię CDMA, co ogranicza moje możliwości korzystania w pełni z usług określonych w umowie. W związku z powyższym żądam obniżenia ceny usługi do kwoty ...... miesięcznie (proponuję 50%). W przypadku odrzucenia mojego żądania informuję, że zamierzam rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym z winy operatora.

Prawdopodobnie odpowiedź na reklamację będzie odmowna. Należy jednak zachować kopię reklamacji i odpowiedź na nią do czasu aż sprawą zajmą się UOKiK, będzie to bowiem bezsporny dowód na naruszenie warunków umowy przez operatora.

27 komentarzy:

  1. Rozumiem, że operator prześlę zmianę regulaminu oficjalnym kanałem. Mam nadzieję z że również łapie się do grona szczęśliwców

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zasadniczo powinien. Chyba, że będą udawać, że nic się nie stało ;-) Wtedy trzeba będzie składać reklamacje dotyczące braku możliwości korzystania z CDMA.

      Usuń
  2. Posiadam umowę na Orange Freenet, podpistwalem ja w październiku 2015, więc chyba załapię się na stary regulamin. Z chęcią zreygnowalbym z tej umowy, ponieważ posiadam nowszy LTE dla domu i ten Freenet jest używany na siłę. Świetna wiadomość.

    OdpowiedzUsuń
  3. Już widzę że będą próbowali się bronić - Aktualizacja

    Cytuje "Z informacji jakie uzyskaliśmy od Biura Obsługi wynika, że pomimo zmian w regulaminie Orange nie ma zamiaru pozwolić na zerwanie umów bez naliczania kar. Operator argumentuje to tym, że ciągle świadczy usługi w sieci CDMA. Klienci mają być na bieżąco informowani o ew. zmianach w tej sprawie."

    źródło: http://www.telepolis.pl/wiadomosci/-aktualizacja-klienci-internetu-mobilnego-orange-moga-zerwac-umowe,2,3,38331.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie widzę sprzeczności, wszakże 17 marca jeszcze przed nami - zgodnie z prawdą więc poinformowano, że usługi są świadczone. Dopóki pozwolenie nie wygaśnie, Orange będzie odbijało piłkę.

      Usuń
  4. "Poinformował też, że spółka obecnie intensywnie przygotowuje się do migracji stosunkowo nielicznych klientów na usłudze internet CDMA na inne technologie, a spodziewany efekt tego procesu na wyniki spółki nie jest istotny".

    http://rpkom.pl/artykul/1312233.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, jak się ma prawie 2 mld straty, to parę dodatkowych milionów nie robi różnicy :-D

      Usuń
  5. I jak wiadomo coś? Można zerwać umowę bez problemu czy trzeba zgłaszać, że CDMA nie działa??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie nic nie wiadomo. Zobaczymy w poniedziałek.

      Usuń
    2. Podobno dzisiaj CDMA wciąż działa.

      Usuń
    3. Dzisiaj już 21 a CDMA dalej nadaje.

      Usuń
    4. W takim razie chyba przedłużyli pozwolenie, ciekawe o ile.

      Usuń
  6. Przedłużyć nie przedluzyli raczej, może mają jakiś deal że do momentu rozdysponowania pasma na nowo mogą z niego korzystać za jakąś tam opłatą

    OdpowiedzUsuń
  7. Nowe informacje w sprawie:
    http://www.telix.pl/artykul/uke-pasmo-450-mhz-ponownie-dostepne-3,78808.html

    OdpowiedzUsuń
  8. Ktoś pisał na forum że jakiś konsultant mu powiedział na infolinii że umowę można zerwać,ale potem się wycofał

    OdpowiedzUsuń
  9. Czekałem na 17 marca jak na zbawienie, bo chciałem zerwać umowę lub przedłużyć na nowych warunkach na LTE domowy, a następnie przedłużyć abonament Wspólny i uzyskać rabat Orange Open... Na tę chwilę nic z tego nie wynika poza tym, że czekałem na nic. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jeszcze się doczekasz. Przecież nie mogą bez końca używać tego pasma bez żadnej podstawy.

      Usuń
    2. A myślisz, że interpretacja zapisów regulaminu jest na tyle jednoznaczna, że będą musieli ustąpić w kwestii zrywania umów lub przedłużania na nowych warunkach?

      Usuń
    3. Musieli? Kilka lat temu Plus zmienił regulamin usług, a mimo to uparcie twierdzili, że nie można zerwać umowy. Ci którzy zerwali wygrali, ale duża część klientów dała się zastraszyć karami i ustąpiła.

      Usuń
  10. wie ktoś jak wygląda sprawa aktualnie?

    OdpowiedzUsuń
  11. Miałem umowę na internet z przed lipca 2016. Od sześciu lat korzystałem wyłącznie z CDMA (tereny wiejskie) i urządzeń Orange (min router), które działały tylko na pasmo 450 Mhz. Ostatni aneks był na 2 lata, bez urzadzenia (bo już miałem sprawdzony router) - 10 GB za 29,90/m-c (na moje potrzeby wystarczający). Teraz Orange ma dla mnie tylko jedną propozycję - umowa na ~70 zł/m-c z urzadzeniem. Nie mają dla mnie żadnej oferty na samo urzadzenie (mógłbym aktualnie odbierać LTE na tej karcie SIM co mam). Nie chcą słyszeć o wypowiedzeniu umowy z powodu braku zaprzestania nadawania częstotliwości 450 Mhz. Mam sobie sam kupić gdzieś jakiś modem/router LTE - ich to nie obchodzi. Bagatela cena takich urzadzeń (porządnych) to kilkaset złotych. Oczywiście dla klienta z ulicy mają całą masę ciekawych propozycji, ale dla mnie powiązanych juz z nimi umową - nie. Napisałem oficjalne wypowiedzenie i wysłałem do Skierniewic. Teraz czekam na rezultat...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim przypadku powinni bez problemu rozwiązać umowę. Napisz jak już coś będziesz wiedział.

      Usuń
    2. ja również złożyłem wypowiedzenie po otrzymaniu pisma.
      I ku mojemu zaskoczeniu otrzymałem notę obciążeniową na ok 900 zł. Moje argumenty w odwołaniu od tej decyzji "pozostawiają bez merytorycznego rozpatrzenia..." skandal.
      Chyba pozostaje mi jedynie sąd. Ma ktos pismo jakie było rozsyłane do klientów orange cdma o planowanym jego wyłączeniu? Niestety moje gdzieś zaginęło a potrzebuję jego treści.

      Usuń
    3. Napisz w tej sprawie skargę do UKE. Wielokrotnie mi pomogli.

      Usuń
  12. Opiszę historię swojej batalii, może komuś się przyda.

    Najpierw zadzwoniłem do BOK i zgłosiłem brak dostępu do CDMA, konsultantka powiedziała, że powinienem dostać pismo, a jeśli nie dostałem to powinienem udać się do salonu i tam już bez problemu rozwiązać umowę (pisma nie dostałem, bo ani razu nie zalogowałem się do CDMA). W salonie dowiedziałem się, że jeżeli nie dostałem pisma to znaczy, że mam "taryfę z LTE" i nie mogę zerwać umowy bez płacenia kary (280 zł). 2 razy musiałem tłumaczyć, że mam w umowie zagwarantowany dostęp do CDMA jak i LTE. Oczywiście pracownik salonu nie był w stanie mi pomóc, więc złożyłem pisemną reklamację o braku dostępu do CDMA. W odpowiedzi Orange odpisało, że w mojej lokalizacji jest dostęp do LTE, mogę korzystać z LTE, więc nie pozbawili mnie dostępu do usług i nie mogę zerwać umowy. Ja im na to, że moje miejsce zamieszkania nie ma nic do rzeczy, bo podpisywałem umowę na internet mobilny i mogę go używać wszędzie. Następnym argumentem ze strony Orange był router który brałem razem z ofertą internetu mobilnego, nie obsługuje on CDMA więc według Orange nie ma podstaw do zerwania umowy z tytułu braku dostępu do CDMA. Odpowiedziałem, że podpisując umowę nie zobowiązywałem się do korzystania z usług za pośrednictwem tego urządzenia. Orange dalej swoje, nie mogę zerwać bo mam dostęp do usług i dalej z nich korzystam (bardzo dziwne, korzystam z czegoś za co płacę).

    Postanowiłem nie odpuszczać. Internet nie był mi za bardzo potrzebny (mam LTE dla domu), kara wynosiła 280 zł (to tylko trochę więcej niż suma abonamentów, które pozostały do zapłaty do końca umowy). Wysłałem pisemne zerwanie umowy z winy operatora (faksem, przez salon, oczywiście z pisemnym potwierdzeniem). Dokładnie opisałem całą sytuację i wyjaśniłem, dlaczego warunki umowy zostały naruszone, podkreślając kilkakrotnie winę operatora i dodając, że ma nie zostać naliczona żadna kara.

    Udało się, usługi zostały w ciągu kilku dni wyłączone, kara nie została naliczona. Dodatkowo dostałem zwrot pieniędzy za nadpłacony abonament od dnia wysłania pisma do końca okresu rozliczeniowego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak widać ten, kto walczy o swoje, ten wygrywa. :-)

      Usuń